Faglige prosjekter

I samarbeid med Musikk i skolen

1. Musikk i Skolens ressursplattform – «Musikkpaletten»:

Videreutvikling av den nye digitale ressursplattformen («Læringsverktøy») som muliggjør nye type fagsatsinger, informasjon, materiell og erfaringsutveksling mellom lærere. På plattformen bl.a: fagbanken Musikkpaletten for grunnskole som et kompetansehevende nettsted for musikklærere og andre pedagoger. I paletten finnes bl.a opplegg, lenkesamlinger, videoer, webinarer, nettleksjoner, metodikk, Sangbanken med repertoar, Skolenes sangdag-sendinger, #sangminuttene-sendinger mm. På ressursplattformen finnes også politiske dokumenter, artikler, blogginnlegg mm. 

2. Musikk i Skolens ressursplattform – «Skolene deler»:

I 2023 arbeides i ressursplattformen også med det nye området «Skolene deler». Dette er innlegg med beskrivelser av gode eksempler og erfaringer fra skoler, lærere og rektorer. Hensikten er å gi gode verktøy for å skape forandring. Informasjonen legges ut i form av tekst, maler, filmer, intervjuer og bilder.

3. Drift av Syngende skole:

Forankre og videreutvikle Syngende skole i den nye ressursplattformen. Inneha fullt programansvar (helhetsansvar - initiering, videreutvikling og drift) for programmet, som formelt ligger under Krafttak for sang. Videreføring av #sangminuttene-konseptet.  Innføring og implementering av ambisjonsnivåene sølv, gull og diamant. Gjenoppta aktiv kontakt med tidligere Syngende skoler. Etablere og avtalefeste et antall fyrtårnsskoler som bidrar til videreutvikling av programmet. Informasjons- og markedsføringskampanje. Dokumentarserie om et antall Sys-skoler. Videreføre erfaringsdelingsmøter for lærere over zoom. Produsere informasjonsfilm. Opprette referansegruppe. Oppdatere materiell i ressursplattformen, inkludert repertoaret i Sangbanken. Videreutvikling av kompetansehevende opplærings- og inspirasjonsnettsted innenfor sang for lærere, dirigenter, lærerstudenter og andre pedagoger. Påfyll av flere sanger, metodikk, erfaringsdeling og tips. Tilby informasjonsmøter til UH-sektoren (lærerstudenter) om Syngende skole.

4. Gjennomføring av Skolenes sangdag 2023 og planlegging av SSD 2024:

Planlegging og gjennomføring (for syvende gang) av den nasjonale satsingen Skolenes sangdag den 09. juni 2023, i samarbeid med Oslo-Filharmonien (OFO) og Krafttak for sang. Konserten arrangeres i Oslo Konserthus og streames ut til alle skoler i landet, slik at skolene kan delta i nåtid på selve konserten.

5. Gjennomføring av regionale samtaler og webmøter og -diskusjoner

I 2023 planlegger vi å utvide antallet regionale møter, webdiskusjoner og webdebatter. Vi ønsker å etablere jevnlige digitale regionale møter med minst 6 ulike regioner i landet (inkl. Trondheim, Bergen, Tromsø, Kristiansand). Samlingene skal både består av erfaringsdeling, og av faglig påfyll. Webdiskusjonene skal ta for seg relevante temaer som er aktuelle for musikklærerne; f eks. vurdering, sirkelundervisning, repertoar, sosiale medier, kjerneelementene mm.

6. Initiering av nettverk for musikklærere, samt drift av Oslo-nettverk

I 2023 planlegger vi å arbeide for at det initieres nettverk for musikklærere i følgende byer: Stavanger, Fredrikstad, Ås, Nordre Follo, Hamar, Trondheim. I tillegg skal MiS drifte og videreutvikle Fagnettverket for musikklærere i Oslo, inklusive Syngende skole-nettverket.

7. Musikklærernes dag 2023 og Syng det- fagseminar 2023:

Planlegging og gjennomføring av den nasjonale kompetansehevende inspirasjonsdagen Musikklærernes dag for musikklærere i Norge. Planlegges som et samarbeid med NTNU i Trondheim. Gjennomføres eventuelt med en dag rettet mot UH-sektoren en dag i forveien.

Gjennomføring av Syng det-dagseminar eksklusivt for Syngende skole rundt om i landet, for musikklærere og kulturskolelærere på forskjellige kompetansenivåer. Seminar på 2-3 steder høsten 2023.

8. Produksjon av veiledere og utgivelser:

Produsere veiledere med nyttig informasjon og maler a) for skoleledere om Kulturforum, b) for skoleledere om organisering av musikkfaget, c) for lærere om Syngende skole, d) for nye musikklærere, e) Skolens kulturplan.

I samarbeid med Norsk Noteservice, utgivelse av ny musikal for ungdomstrinnet (innenfor vår egen serie «Musikk i Skolen inspirerer». Komponist Harriet Myller-Tyl. Oppstart av produksjon, bok «Håndbok for syngende skoler»

9. Initiere kartlegginger/forskningsoppgaver mm. i samarbeid med UH-sektoren:

Inngå dialog med utdanningsinstitusjoner og forskningsmiljøer om bl.a. følgende temaer:

a) Kartlegging av eksisterende musikklærernettverk i kommuner eller regioner
b) Syngende skole fra begynnelsen – undesøkelse av Oslo-skoler innenfor UDE nettverket
c) Musikklærernes ansettelsessituasjon etter utdanning
d) Undersøkelse om musikkens status på skolene

10. Drift og videreutvikling av ITO-mixer

Implementere og videreutvikle fagmateriell og opplegg i tilknytning til musikkportalen ITO-mixer. Appen er tilgjengelig eksklusivt for Mis sine medlemmer.

11. Skolenes musikkpris 2023:

Utlysning og utdeling av Skolens musikkpris 2023. Inspirerende og profilhevende pris som løfter opp og synliggjør musikkens og musikklærerens rolle i norsk skole.  

12. Oppdatering og modernisering av «Barnas/Ungdommens klimakonferanse»-musikal:

Oppdatering og modernisering av «Barnas/Ungdommens klimakonferanse»-musikal, forutsatt at finansiering kan ordnes. Nyinnspilling av sanger og av koreografivideoer. 

13. Opprette nye referansegrupper fra feltet:

Opprette og drifte referansegrupper som arbeider på frivillig basis; Mis-referansegruppe, SyS- referansegruppe og Skolenes sangdag-referansegruppe.

14. Videreutvikle organisasjonens nyhetsbrev:

Sende ut jevnlige nyhetsbrev til alle medlemmer, 1 gang pr måned. I tillegg korte, spissede nyhetsbrev om enkeltprosjekter. Nyhetsbrev også til samtlige skoler og kulturskoler i landet. Nyhetsbrevenes innhold er både informasjon, faginnhold og inspirerende tips. 

15. Informasjons- og markedsføringsfilmer, samt produsere nye brosjyrer og Sys-håndbok/veileder:

Spille inn informasjonsfilmer om Syngende skole og Musikk i Skolen. Intervjuer med lærere og elever, samt beskrivelser av aktiviteter på skoler.

Nye, oppdaterte brosjyrer om MiS og Syngende skole. Revidert veileder for Syngende skole.

I samarbeid med Kunst i skole

Kunst i Skolens vandreutstillinger

Kunst i Skolen vil fortsette den landsdekkende virksomheten med å tilby vandreutstillinger til barnehager, skoler, kulturskoler og utdanningsinstitusjoner som det viktigste arbeidet for å formidle original kunst. Utstillingene tilbys også gjennom ordninger som Den kulturelle skolesekken og Kultur for barnehagen. Kunst i Skolen har for skoleåret 2023/24 tilbudt flere utstillinger til Den kulturelle skolesekken, og svar på søknader forventes før sommeren.  

Mål for 2023:

●      Ny utstilling med tresnitt
●      Utarbeide en tiltakspakke med en progresjonsvis tilnærming til kunst og bilder, som kan brukes uavhengig av utstilling, fra barnehage og oppover

2. Kunst i Skolens digitale kunstrom - kisdigital.no

https://kisdigital.no/ er en plattform for deling av undervisningsressurser, digitale utstillinger med tilhørende undervisningsopplegg, og deling av barnehagenes/skolenes egne arbeider. Plattformen skal bidra til at barn og unge også kan oppleve kunst og få kunstnermøter digitalt. Den bidrar også til den landsdekkende virksomheten ved at den er tilgjengelig for alle. 

Alle åpne, gratis ressurser skal ha som mål å rekruttere nye medlemmer.

3. Galleri Seilet som formidlingsgalleri for barn og unge

Det er fortsatt interesse for barnehager og skoler å komme til Galleri Seilet på utstillinger, og at det å vise vandreutstillinger her, har ført til videreutvikling av formidlingsopplegg. Besøkene i galleriet er blant annet mulig ved støtte fra Sparebankstiftelsens Kulturbuss. I 2023 har vi søkt om Kulturbuss to uker. Galleri Seilet skal også være et visningsgalleri for skoleprosjekter og elevenes egne utstillinger, for eksempel visning av avgangsutstillinger. Vi har i dag samarbeid med Blindern videregående skole International Baccalaureate og Edvard Munch videregående skole, program for Kunst, Design og Arkitektur, som arrangerer elevenes avgangsutstillinger her. Dette er utstillingssamarbeid vi ønsker å videreføre.  

Mål for 2023 er:

●      Å videreutvikle det digitale kunstrommet, enten i sin nåværende form i WordPress eller implementeres i ny plattform
●      Lage kunstnerpresentasjoner og digitale opplegg knyttet til nye utstillinger
●      Gjennomføre minimum ett kunstformidlingstiltak med fokus på kjente kunstverk, der barnehager/skoler/kulturskoler blir invitert til å dele sine arbeider. 
●      Utarbeide en tiltakspakke med en progresjonsvis tilnærming til kunst og bilder, som kan brukes uavhengig av utstilling, fra barnehage og oppover

4. Ny digital plattform

Sammen med organisasjonene i SEF utvikles og arbeides det med en felles digital plattform, som bruker ny teknologi og fungerer sømløst med andre plattformer og løsninger. Det blir for eksempel en egen innlogging for medlemmer, der de lettere kan gjøre endringer i kontaktinformasjon osv. Plattformen skal enklere hente informasjon fra medlemsregisteret i faktureringssystemet (pt Visma eAccounting). Det utvikles også en bestillingsløsning for vandreutstillingene, som skal erstatte dagens løsning i FileMaker.   

En felles fagplattform for organisasjonene i SEF har mange fordeler. Organisasjonene henvender seg til mange av de samme målgruppene, og brukergrensesnittet vil være gjenkjennbart. Det er også effektivt og kostnadsbesparende med tanke på videre utvikling av felles løsninger i plattformen.

5. Samarbeidsprosjekter

Samarbeid med Kunst og Design i skolen

I 2023 fortsetter samarbeidet med Kunst og design i skolen. Begge organisasjoner henvender seg til noen av de samme målgruppene, lærere/pedagoger generelt, og lærere i kunst & håndverk spesielt. 

Mål for 2023:

●      Levere saker/reportasjer/artikler til FORM når tema er aktuelt
●      Gjennomføre kurs og digitale webinarer/lærerkvelder

5.2 Samarbeid med  Foreningen !les

Mål for 2023:

●      Utvikle en kunstaktivitet for prosjektet “Les og lek” målgruppe AKS/SFO

5.3 Samarbeid på Seilet – huset for kunst og kultur i skolen

Samarbeidsforum for estetiske fag, Musikk i Skolen og Kunst og design i skole

Sammen med Musikk i Skolen og Kunst og Design i skolen, jobber organisasjonene i Samarbeidsforum for estetiske fag (SEF) med å styrke de estetiske fagene og øke oppmerksomhet om fagenes betydning og situasjon i grunnopplæring og lærerutdanning. Dette innebærer blant annet å svare på høringer, delta og arrangere diskusjoner og debatter og informere politikerne om fagenes tilstand.    

Mål for 2023:

●      Planlegge og gjennomføre forum for skoleledere i Osloskolen med fokus på rekruttering og bevisstgjøring av de praktiske og estetiske fagene. Dette er på oppdrag fra Utdanningsetaten Oslo kommune.

●      Svare på aktuelle høringer   

Sammen med Fellesrådet for kunstfagene i skolen, herunder Drama- og Teaterpedagogene, Sans- senter for dansepraksis og Mediepedagogene, vil vi også bidra til synliggjøring av styrking av kunstfag og estetiske fag.

Mål for 2023:

●      Planlegge og gjennomføre felles digital fagdag i september

●      Planlegge og gjennomføre innspillseminar i forbindelse med stortingsmelding om ungdomsskolen

5.4 Samarbeid med Museet for papirkunst, Blokhus, Danmark

Museet for papirkunst og kunstner Bit Vejle søker samarbeid med Kunst i SKolen om utviklingen av et kunstformidlings- og undervisningsopplegg kalt “Ballerina Bulldog”. Kunst i Skolen skal være kvalitetssikrer i prosjektet, og teste det ut på norske skoler. Nordpolen skole, Ingieråsen skole og Engebråten skole har sagt seg villige til å være med.

Mål for 2023:

●      Søknad om Erasmus Pluss-midler sendes i mars 2023. Dette forutsetter en tredje partner fra et EU/EØS-land.

I samarbeid med Kunst og design i skolen


1.     Videreutvikle Tidsskriftet FORM: Kunst og design i skolen skal videreutvikle eget nettsted med kulturelt mangfold som bidrar til å nå organisasjonens målsetting gjennom fire årlige utgivelser av FORM med økt opplagstall.

2.     Nye digitale tema/ressurssider
Fortsette utviklingen av den digitale utgaven av FORM; FORMbanken.no og publisere mer stoff på denne siden enn det vi gjør i tidsskriftets papirutgave. Dette for å gi lærere i kunst-, design og håndverksfag tilgang til et bredt spekter av fagmateriell til bruk i opplæringen. Videreutvikle Seilet ressurs, nettside på oppdrag fra Udir i samarbeid med organisasjonene på Seilet. Ressurs som fremmer bruk av estetiske læringsprosesser i alle fag.

3.     Lærerkurs/seminarer i forbindelse med innføringen av nye læreplaner
Med vekt på både det fagspesifikke for K&H, og på de tre tverrfaglige temaer fra den overordnede delen.

4.     Fagkurs og Fagkvelder for lærere i K&H/Formgivingsfag i samarbeid med Kunst i skolen
Arrangerer uformelle samlinger på kveldstid i Seilet, eventuelt arrangere samlinger digitalt. Temaer: nye læreplaner, vurdering, tegning, miljø og bærekraft verktøyteori m.m. Et sted å møtes, dele erfaringer og skape nettverk.

5.     KDA-konferansen: I samarbeid med OsloMet og Universitet i Sørøst-Norge. Konferansen er særlig aktuell for lærere i videregående skole; kunst, design og arkitektur (KDA) håndverk, design og produktutvikling (HDP) samt medier og kommunikasjon.

6.     Etter- og videreutdanning av lærere i kunst og Håndverk ifm revitalisering av de praktisk-estetiske fagene i Oslo-skolen: I samarbeid med skoleetaten i Oslo gjennomføre pilotprosjekter med kurs for lærere i Kunst og håndverk.

7.     VIS-utstillingen 2023. Kunst og design i skolen er med i prosjekteringsgruppen for samarbeidsprosjektet mellom Håndverkssenteret ved Edvard Munch vgs, Oslo Håndverks- og Industriforening (OHIF) og Skedsmo vgs. Første gang gjennomført 2019-2020. Vis-utstillingen 2020 ble utstilt på Deichman i Bjørvika fra 16 november 2020. Vis-utstillingen 2023 er under planlegging.