Skolen skal være barna og unges kulturelle grunnmur!

small_BogstadSkole_2018_LarsOpstad_294.jpg

Endelig kom Stortingsmeldingen om barne- og ungdomskultur Oppleve, skape, dele fra Kunnskapsdepartementet og Kulturdepartementet. Dette er den første stortingsmeldingen noensinne som fremhever og i stor grad baseres på innspill fra barn og unge selv. Samarbeidsforum for estetiske fag og medlemsorganisasjonene Kunst i Skolen, Kunst og design i skolen og Musikk i Skolen har lest meldingen med stor interesse, men undrer oss over følgende: Hvor ble det av skolen?

Vi er glade for at meldingen er grundig, visjonær og fremtidsrettet. Den hyller barn og unges medbestemmelsesrett og at man med tyngde definerer at et kvalitativt godt kulturtilbud skal være tilgjengelig for alle barn og unge, spesielt gjennom kulturskolen. Vi ser det som positivt at man vil gi større frihet til lokale tilpasninger og variasjoner av Den kulturelle skolesekken (DKS) og at regjeringen oppfordrer til økt bruk av DKS-tilbudet i barnehager. Og vi er glade for at kulturskolen fortsatt skal ligge i Opplæringsloven.

Vi mener likevel at stortingsmeldingens største akilleshæl er det kulturelle tilbudet i skolen ved siden av DKS. Meldingen burde i større grad fokusert på grunnopplæringen i estetiske fag på skolen. Om en virkelig ønsker at alle barn og unge i landet skal få et best mulig kunst- og kulturtilbud, må arbeidet derfor starte i skolen. Samarbeidsforum for estetiske fag håpet derfor at barne- og ungdomskulturmeldingen ville ha som mål å øke kompetanse innenfor alle områder av kunstfag, gjennom hele utdanningsløpet.

I Stortingsmelding 28 (2015-16) sa regjeringen at de vil styrke de praktiske og estetiske fagene. Tidligere utvalgsleder Eirik Birkeland sa følgende: – De estetiske fagene i grunnskolen er selve grunnfjellet i kunst- og kulturopplæringen. Vi mener det er en helt klar sammenheng mellom lærerens kompetanse og barnas evne til å motta, oppleve og utvikle kunst- og kulturaktiviteter.

Bare gjennom å styrke den kulturelle identiteten og kompetansen på skolen kan DKS bli den suksess man ønsker seg. Bare gjennom å sikre at grunnskolen leverer undervisning i praktiske og estetiske fag av god kvalitet skapes grunnfjellet for en god og effektiv kulturskole, og ikke minst også for den talentutvikling som etterlyses.

En melding for skuffen eller for forandring?

Vi etterlyser de økonomiske forpliktelsene i meldingen. I likhet med barn og unge i BUSK-rapporten savner vi at regjeringen viser at den er villig til å prioritere kvalitet og bredde i både tilbud og opplæring. Dersom de foreslåtte endringene kun skal utføres gjennom å belaste allerede skakkjørte kommune- eller fylkesbudsjetter er vi redd at mye fortsetter som tidligere. Vi savner derfor øremerkede ressurser til tettere samarbeid mellom skole, kulturskole og DKS, og vi savner insentivmidler som kunne trigge kommuner til å selv investere og bygge nye strukturer og tiltak.

Vi savner også en tydeligere prioritering og sammenheng mellom tiltakene i den tidligere publiserte strategiplanen for de praktiske og estetiske fagene, og tiltakene foreslått i denne kulturmeldingen.

SEF