Innspill master i kunstfag - Høgskolen på Vestlandet

Samarbeidsforum for estetiske fag (SEF) og medlemsorganisasjonene Kunst og design i skolen, Kunst i Skolen og Musikk i Skolen har lest Innspillsdokument, Master i kunstfag og sender over våre innspill. 

Generell tilbakemelding 

Vi ser det som svært positivt at Høgskulen på Vestlandet ønsker å sette opp en ny master i kunstfag med studiefordypninger i kunst og håndverk, musikk, dramapedagogikk og anvendt teater og norsk (barne- og ungdomslitteratur). Vi tror masteren kan være et godt supplement til master som tilbys i faglærerutdanning, men her med en mer kunstfaglig tilnærming, og til andre masterprogram i Kunstfag ved andre studiesteder. 

SEF har som mål å styrke de praktiske og estetiske fagene og øke oppmerksomheten om fagenes betydning og situasjon i grunnopplæring og lærerutdanning. En av våre viktigste saker er kompetansekrav for lærere som underviser i fagene musikk og kunst og håndverk. Dessverre ser vi at andelen kvalifiserte lærere i grunnskolen er alarmerende lav. I en SSB-rapport fra 2019 kommer det frem at 50% av lærerne som underviser i kunst og håndverk fra 1. -10. trinn er helt uten studiepoeng i faget. 

Vi vil derfor anbefale at Høgskolen på Vestlandet er bevisst på dette i arbeidet i innføringen av en ny master i kunstfag og parallelt med dette spiller inn til myndigheter på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå viktigheten av kompetansekrav til undervisning i kunst og håndverk og musikk i grunnskolen. Eventuelle masterstudenter må ha muligheten til arbeid i skolesektoren og at skoleledere er villig til å satse på denne kompetansen. Dette i tillegg til arbeid i kunstfaglige institusjoner. Vi tror også at dette masterprogrammet vi kunne tilby kvalifisert personell til Den kulturelle skolesekken, spesielt på mottaksapparatet i kommuner og ved den enkelte skole. Masterprogrammet kan også være en fin inngang for kombinerte stillinger i kulturskolen og skolen.

Under finner dere svar på spørsmålene dere stiller innspillsdokument. 

Relevans og aktualitet for målgruppene? 

Vi ser det som positivt at en master i kunstfag rettes mot bred målgruppe som lærere/pedagoger men også utøvere og kulturarbeidere. Vi er noe usikre på hva som stilles som opptakskrav og anbefaler at masterstudiet stiller krav til studiepoeng i kunstfag og at studenter ved praktiske og estetiske fag kvalifiserer ved opptak etter fullført bachelor i faglærerutdanningen. Det vil si 60 studiepoeng i ett av fagene drama, kunst og håndverk eller musikk, eller barnehagelærerutdanning med fordypning i kunstfag. 

På kva måte kan studiet styrke dykkar fag- og profesjonsutøving? Kom gjerne med døme på innhald 

Emner som kunstformidling og kunstdidaktikk anser vi som svært viktige, særlig formidling rettet mot barn og unge. Dette feltet utgjør et stort arbeidsmarked, men oppleves stadig nedprioritert i høyere utdanning. 

Emner som fremmer og eksemplifiserer bruk av estetiske læringsprosesser og bruk av estetiske uttrykksformer, gjerne i en tverrfaglig setting. 

Emner som favner det håndverksmessige aspektet ved kunstfaget bør også prioriteres. 

Dersom dette masterstudiet skal erstatte det nåværende studiet “MA Kreative fag og læreprosesser”, må man vurdere balansen mellom det som tidligere var fagspesifikt og de emnene man nå legger opp til. 

Balansen mellom fagspesifikt og fellesfagleg innhald i studiet? 

SEF mener sammensetning av studiene må inneholde felles obligatoriske emner i første semester (30 studiepoeng), f eks slik masteren ved UiA er oppbygd. 

2. semester bør inneholde obligatoriske emner hvor ett av disse emnene bør handle om bruk av  kunstfaglig arbeid eller utviklingsarbeid mot barn og unge. En mulighet for kortere praksis ved en kunstfaglig institusjon eller i undervisningsøyemed bør også vurderes. 

SEF anbefaler at masteroppgaven utgjør 60 studiepoeng. Masteroppgaven må fortsatt kunne danne grunnlag for en mulig Phd og inneholde bruk av et kunstfaglig prosjekt. 

Korleis vurderer de verdien av fleirfaglege emne i ei slik masterutdanning? 

Vi er generelt positive til flerfaglig tilnærming, slik at kunstuttrykk ikke settes i bås, men sees i sammenheng og utfyller hverandre. Vi tror at studentene i masteren må mestre bruk av 

estetiske læringsprosesser på tvers av alle fag for bygge opp under tverrfaglige temaer og fordypningsprosjekter. Noe som står i samsvar med Utdanningsdirektoratet sitt syn på bruk av  estetiske læringsprosesser inn i andre fag. 

Andre aktuelle emner kan være at kunstfag kobles opp mot de tverrfaglige teamene i skolen: folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling. 


HøringSEF