Innspill fra MDG: En større satsing på praktiske og estetiske fag

Skolen skal etter De Grønnes syn utvikle grunnleggende holdninger, verdier og kompetanse som enkeltmennesket og samfunnet trenger og har glede av. En god skole tar vare på barnas nysgjerrighet og læringslyst gjennom variasjon i pedagogiske virkemidler og ved å se hvert enkelt barns forutsetninger og behov.  

MDG vil at det skal tilrettelegges for praktiske arbeidsmåter i alle fag ved å legge til praktiske ferdigheter som en sjette grunnleggende ferdighet. MDG vil særlig styrke de praktisk-  estetiske fagene i lærerutdanningen slik at vi utdanner gode faglærere også i disse fagene. Et tiltak for å få til det er å etablere flere tilbud om relevante praktisk-pedagogiske utdanninger for personer med fullførte kunst- og kulturutdanninger som kan gjøre dem kvalifiserte til å undervise i relevante estetiske fag i grunnskolen. 

Elevenes erfaringslæring skal styrkes gjennom at praktiske fag får relevant innhold som reparasjon og vedlikehold og tilgang til gode læringsarenaer, ressurser og lærerkompetanse. Gode rammevilkår bør sikres, for eksempel ved å etablere en forutsigbar finansieringsordning og innføre søkbare stimuleringsmidler. De praktiske og estetiske fagene i skolen skal etter MDGs syn styrkes gjennom et forsterket og systematisk samarbeid mellom grunnopplæringen og kulturskolen, for eksempel ved å legge til rette for flere kombinerte stillinger og innføre kompetansekrav for undervisning i praktiske og estetiske fag. Elevene på ungdomstrinnet bør få økte valgmuligheter og en større andel praktiske og estetiske fag på timeplanen.

Kulturskoletilbudet bør styrkes og videreutvikles, samt at det må jobbes frem konkrete forslag for å sikre økt deltakelse og tilgjengelighet for alle barn, for eksempel ved å innføre gratis kulturskoletime og makspris, øke samarbeidet med frivilligheten, for eksempel ved å etablere kommunale kulturforum med representanter fra barnehage, grunnopplæringen, kulturskolen og frivilligheten.


Valg 2021SEF